Jep mindfulness; aandachttrainingen voor kinderen en jongeren

Herken je de volgende dingen bij je kind, of herken jij je als jongere hierin?

– Veel gedachten en/ of piekeren
– Weinig zelfvertrouwen
– Slecht slapen
– Onrustige gevoelens
– Concentreren is lastig
– Emoties lopen soms hoog op, zoals boosheid
– Moeite hebben met nee zeggen
– Eigen grenzen voorbij gaan

Dit en meer komt bij iedereen wel eens voor en het hoort bij het leven. Maar soms wordt het wat teveel en heb je er last van. Dan kan een aandachtraining helpen. Je leert omgaan met gevoelens, je beter concentreren, grenzen beter bewaken en een hoofd vol gedachten rustiger te krijgen. 

De training duurt voor kinderen 8 weken en voor jongeren 10 weken.
Het is verdeeld in de volgende leeftijdsgroepen:
5 tot 7 jaar
8 tot 11 jaar
12 tot 14 jaar
15 tot 18 jaar
 

Wat houdt een aandachttraining in?
De training heet ‘Aandacht werkt’. Het gaat over het ontwikkelen van de aandacht. Elke les focust zich op een ander aandachtsgebied, zoals gedachten, gevoelens en luisteren naar je lichaam.
We doen ademhalings oefeningen, concentratie oefeningen, spelletjes en beweegoefeningen. 
 

Voor de jongste kinderen is het nog heel spelenderwijs met Kikker Kees. 
Voor de oudere kinderen is het ook heel laagdrempelig en vooral een praktische training. Je krijgt handvaten waar je in het leven mee verder kan.

Wil je meer informatie, je aanmelden of een vrijblijvend kennismakingsgesprek plannen, neem gerust contact met me op.

 

Achtergrondinformatie mindfulness

Mindfulness betekent  ‘opmerkzaamheid’. Mindfulness is: met bewuste aandacht aanwezig zijn in het hier en nu van moment tot moment. Zonder oordeel, vanuit een open en vriendelijke houding onderzoeken wat er aan de hand is.

Door regelmatig mindfulness te beoefenen, kunnen automatische reacties afnemen en wordt het mogelijk om andere keuzes te maken dan je bent gewend. Piekeren, stress en een opgejaagd gevoel verminderen. Welbevinden, gezondheid, zelfkennis en compassie worden vergroot.

De Mindfulness Based Stress Reduction training (MBSR) is ontwikkeld door dr. Jon Kabat-Zinn. Hij paste de basispricipes van mindfulness toe in een medische setting. Een acht weken durende training bleek effectief te zijn in het verlichten van stress, angst, pijn en (chronische) ziekte en depressie. Er is veel wetenschappelijk onderzoek verricht naar de effecten van mindfulness. De uitkomsten laten zeer positieve resultaten zien, ook op langere termijn.

Positieve effecten effecten van mindfulness:

  • verbeteren van de concentratie
  • vergroten van het zelfvertrouwen
  • ervaren van meer rust
  • bewuster worden van impulsen en gedrag
  • vriendelijker worden voor zichzelf en anderen en
  • beter kunnen omgaan met sombere gedachten.
 

Wie ben ik?

Mijn naam is Gerdien Veenstra. ik woon in Zuidhorn, met mijn partner en 3 bonuskinderen.

Ik ben iemand die met een open en positieve houding in het leven staat. Ik hou van gezelligheid en mensen om me heen. Samen een spelletje doen, er op uit trekken of gewoon een kopje koffie drinken. Maar ook alleen zijn vind ik soms fijn om weer even op te laden. Ook vind ik het heerlijk om wandelingen te maken met onze hond. De buitenlucht en de natuur in. Fijn voor de hond en zijn baasje!

Sinds een paar jaar beoefen ik mindfulness. Ik ben in contact gekomen met mindfulness in een periode dat ik ziek werd. Ik was te lang doorgegaan met dingen niet goed verwerken, zonder rust te nemen.
Mediteren helpt mij om op te merken hoe ik me voel en wat ik nodig heb op dat moment. Zo luister ik goed naar mijn lichaam en blijf ik gezond.

Lees meer